Bewegen of trainen?

Tegenwoordig zijn we allemaal meer bewust van het belang van gezonde voeding en voldoende beweging. Gelukkig maar, want het zijn de essentiële factoren om ons zo gezond mogelijk te houden. Met het oog op de enorme toename van welvaartsziekten (en de daarmee verbonden kostenstijging) zeker niet onlogisch.

Maar is bewegen ook trainen?

Ik denk dat er duidelijke verschillen bestaan. Natuurlijk is elke vorm van beweging toe te juichen en is het beter dan niets doen, maar wat is nu precies trainen en waarom niet Pur Sang Beweging, maar Pur Sang Training?

Er bestaan verschillende definities van het woord training. Allemaal bevatten ze eensluidende begrippen, zoals vaardigheden, regelmaat en progressie. Zo zie ik het ook. Training is op een gestructureerde manier jezelf verbeteren middels regelmatige oefening. Bij Pur Sang Training ligt de focus hierbij op het verbeteren van je kracht, conditie en ook je flexibiliteit en mobiliteit.

Als ik de volgende vragen stel:

  • zou je sterker willen zijn?

  • zou je meer energie willen hebben?

  • zou je slanker willen worden?

Precies, dan is het antwoord een volmondig ja!

Hier kunnen we zelf veel aan doen. Goed en gezond eten is hierbij van fundamenteel belang, maar regelmatig sporten en trainen zijn ook zeer belangrijk. Het gebeurt niet meteen, maar na verloop van tijd word je sterker en fitter. Heb je meer energie en minder pijntjes. Je ervaart wat trainen mentaal met je doet als je jezelf weet te verrassen door toch die zware workout te volbrengen, waarvan je in eerste instantie misschien dacht: dat ga ik nooit redden. Het geluksgevoel na afloop van een training is inderdaad ook ietwat verslavend. De gelukshormonen die je lichaam aanmaken zijn echter puur natuur – zeker te prefereren boven externe, vaak synthetische alternatieven!

Steeds meer wetenschappelijke studies benadrukken de positieve elementen die regelmatig sporten en trainen met zich mee brengen. Focus gaat daarbij uit naar de mentale gezondheid die door genoemde gelukshormonen (dopamine, serotonine, endorfine) een boost krijgt. Hiernaast zien we vaker onderzoeken naar de positieve aspecten op lichamelijk gebied, met name bij de oudere medemens. Om spierafbraak en botontkalking tegen te gaan is krachttraining en inname van extra eiwitrijke voeding essentieel. Hiervoor is twee tot drie keer per week intensieve krachttraining afdoende.

Aangezien ik zelf inmiddels ook een vijftigplusser ben en zeker van plan ben om nog lang gezond en fit te blijven, train ik uiteraard ook regelmatig. En ik kan beamen dat het helpt. Ik voel me fit en energierijk, sterk en gezond. Het werkt en ik ben dan ook blij dat ik dit nu ook kan overbrengen op anderen. Daarom ben ik anderhalf jaar geleden gestart met Pur Sang Training, training pur sang.

Mijn klanten kunnen dit beamen. Ze voelen zich fitter en hebben minder pijntjes. Daarom voor hen de volgende uitdaging: motiveer een partner, vriend of vriendin, die momenteel niet voldoende sport of traint om óók die stap te zetten. Jij bent zelf het voorbeeld dat ondanks drukke schema’s het mogelijk is om toch regelmatig en goed te trainen. Help ze hiermee op weg naar een betere gezondheid en een beter leven.

We starten een beweging. Geen beweging tot bewegen, maar een beweging tot trainen!

Geef een reactie