FitFood pur sang

Regelmatig krijg ik vragen over voeding. Wat mag ik eten en hoeveel? Waarom val ik zo weinig af terwijl ik toch regelmatig train? En in het verlengde daarvan; het moet wel lekker en gezellig zijn of: ik wil nog wél kunnen genieten.

Zoals ik altijd zeg, als puur afvallen het doel is, bepaalt voeding voor 75-80% het resultaat. Natuurlijk is bewegen en sporten belangrijk maar bij een verkeerd voedingspatroon valt er nauwelijks tegen op te sporten. Het voedingscredo binnen CrossFit is het volgende:  Eat meat, fish and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar. Keep intake to levels that will support exercise but not body fat. Hier kom je eigenlijk al een heel eind mee, hoewel voor een ieder daar een persoonlijke draai aan gegeven moet worden. Maar de basis is inderdaad echt, vers eten. Geen “processed foods” of zoals ze in bloggersland zo mooi schrijven: blijf in de supermarkten weg bij de binnenste paden, al het verse spul koop je in de buitenste rijen.

Het volgende belangrijke punt is hoeveel moet je eten? Dat is in absolute termen voor iedereen anders, maar met de volgende basis regel kom je een heel eind. Voor mannen 28 kcal per kilo lichaamsgewicht en voor vrouwen 25kcal per kilo lichaamsgewicht; oftewel voor een man van 80 kg is dat 2240 kcal per dag en voor een vrouw van 65 kg betekent dat 1625 kcal per dag. Op deze manier hou je bij een gemiddeld bewegingspatroon je gewicht in stand.  Als je wil afvallen reken je 2 kcal per kilo minder, als je wil aankomen (bulken) tel je er juist 2 kcal per kilo bij op. Natuurlijk werkt dit niet 100% voor iedereen, dus speel er een beetje mee en pas het ook aan indien je lichamelijke (of geestelijke) activiteit daar om vraagt.

Nu we het dagelijkse calorie doel hebben bepaald, moeten we daar een gezonde en verstandige invulling aan geven, want niet elke calorie heeft uiteindelijk hetzelfde effect. Ik ben zelf voorstander van een basis verhouding van 1/3 koolhydraten, 1/3 eiwitten en 1/3 vetten. Voor een vrouw van 65 kg die 1625 kcal als doel heeft komt dat neer op ongeveer 135 gr koolhydraten, 135 gr eiwitten en 60 gr vet. Inmiddels merk je dat het best een gedoe kan zijn om te bepalen wát en hoeveel je moet eten. Maar gelukkig zijn er een aantal handige apps die je daarbij kunnen helpen. Meten is weten!

In mijn verhaal over voeding is bovenstaand toch wel de leidraad en een enkele keer ga ik er nog dieper op in. Maar ik merk dat er meer behoefte bestaat aan specifieke begeleiding en inspiratie op dit gebied en daarom ben ik sinds kort affiliate van LoveFitFood. Maaike en Sjanett hebben een soortgelijke visie op voeding als ik. Op hun website en social media staan veel tips, recepten en handige voedingsweetjes. Daarnaast kun je bij hen terecht voor persoonlijke coaching en begeleiding, zowel op voedings- als lifestyle gebied. Ze hebben inmiddels twee leuke kookboeken op de markt gebracht, waarvan het eerste deel FitFood made easy vorig jaar als kerstkado voor de klanten onder de Pur Sang Training kerstboom lag.  Dus als je naast je training ook je voeding serieus wil aanpakken, moet je zeker even op LoveFitFood kijken.

Eet goed, train hard!