Het nut van floaten

Sinds enige tijd luister ik regelmatig naar podcasts, met name over CrossFit, powerliften en strength & conditioning in het algemeen.  Zowel in de auto als op de fiets, van en naar de gym. Een aangename en efficiënte manier om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends. Zo viel het mij recentelijk op dat door verschillende mensen uit de fitness wereld, regelmatig gebruik wordt gemaakt van floaten als onderdeel van het herstelproces. Een aantal topsporters zweren bij het positieve effect ervan, waaronder Josh Kennedy van de Westcoast Eagles en Stephen Curry, NBA superster van de Golden State Warriors. Nu weet ik al geruime tijd van het bestaan van floaten en floatcabines, maar had het zelf nog nooit gedaan. Geïnspireerd door de enthousiaste verhalen over alle voordelen ervan, heb ik twee maanden geleden mijn eerste afspraak gemaakt. Maar voordat ik verder ga over mijn eigen ervaringen even in het kort een beschrijving van wat floaten nu eigenlijk is.

Hoe werkt het?
Floaten, oftewel drijven op een laagje water met een enorme hoeveelheid Epsom-zout, een magnesiumzout dat het water in de floatcabine het drijfvermogen van de dode zee geeft. Op deze manier kan je ontspannen drijven zonder enige druk op je lichaam. Het hoge magnesium gehalte is daarnaast zeer gezond, zeker aangezien de meeste mensen tegenwoordig een structureel magnesium tekort hebben. Het magnesium wordt namelijk via de huid zeer goed opgenomen. Het water is nagenoeg op lichaamstemperatuur en het geluid en licht binnen de cabine zijn zelfstandig te regelen. Je kan dus zowel in volledige stilte in het donker kan floaten, als ook met een zachte verlichting en ontspannend muziekje ervan genieten. Aangezien de eerste float cabines al in de jaren 50 van de vorige eeuw zijn ontwikkeld, zijn er een behoorlijk aantal wetenschappelijke studies verricht naar de effecten van floaten.

Hoe voelt het?
Het gevoel van gewichtloos drijven geeft een ultieme ontspanningstrigger waardoor ons brein omschakelt naar alfa golven (ontspannen alertheid) en theta golven (kalmte, bijna-slaap). Hartslag, ademhaling en bloeddruk worden verlaagd. Het lichaam vermindert de productie van stress hormonen en produceert meer gelukshormonen (endorfinen). Mensen met chronische pijnklachten ervaren verlichting.  Er wordt gezegd dat een uur floaten hetzelfde effect heeft als 3 tot 4 uur diepe slaap. Dus zeker voor topsporters een positief effect, maar ook voor de niet (top)-sporter tegenwoordig een aanrader. Het feit dat je jezelf een uur volledig kan afsluiten voor externe prikkels, in deze tijd van smartphone, Whatsapp groepen en social media, is dan ook een groot pluspunt. Instant mindfullness!

Mijn ervaring
Zoals gezegd heb ik twee maanden geleden mijn eerste float sessie gehad. Door alles wat ik er inmiddels over gehoord en gelezen had, waren mijn verwachtingen best hoog gespannen. Desondanks werd ik niet teleurgesteld. Nadat ik na de eerste 10-15 minuten gewend was aan het drijven in complete stilte en donker, begon het echte genieten. Totale ontspanning waarbij je alleen je eigen hartslag hoort. Af en toe raak je met je handen of voeten de kanten van de cabine, waardoor je weer realiseert waar je bent, maar dat doet niets af aan het ontspanningsgevoel.  Na de sessie voelde ik me uitermate ontspannen, maar ook alert en scherp. Een zeer uitgeslapen gevoel , zo midden op de dag. Binnen twee weken had ik een tweede sessie gepland en de derde volgt binnenkort. Regelmatig een uurtje floaten is absoluut een aanrader voor een goed onderhoud van jezelf. Zowel mentaal als fysiek.  Float ze!

Geef een reactie